November Music: iii in het Kruithuis

Geluidsinstallaties November Music: iii in het Kruithuis

November Music draait niet alleen om muziek. Op meerdere locaties in de stad staan geluidsinstallaties. Net als in voorgaande jaren dient het Kruithuis als tentoonstellingsruimte. Vorig jaar was het gevuld met de geluiden van Horst Rickels. Dit jaar heeft Rickels het programma gecureerd en gekozen voor het Instrument Inventors Initiative, kortweg iii.

Voor een van de ruimtes staat een sokkel waar een paar 3D-brillen op liggen. Niet van die plastic dingen die je in de bioscoop op moet, maar een anaglyphbril. Zo’n witte van karton, met een groen en een rood glas. De kleur die je daardoor ziet geeft een aangenaam surrealistische ervaring. In het midden van de kamer staat een bak met water met op iedere hoek een speaker. Door het geluid uit de speakers zijn de geluidsgolven te zien aan het oppervlak. Onder de bak projecteert een licht de rimpelingen op het plafond. Visueel is het prachtig maar het geluid weet de aandacht niet direct te grijpen. Uit de speakers komen vooral lage tonen, auditief lijkt het weinig te bieden. De crux van de installatie ~~Submerged ~~ van Yolanda Uriz ligt dan ook niet bij het luisteren met het oor. De lage frequenties brengen de vloer in beweging. Als je naast de installatie op de vloer gaat liggen dringen de trillingen je lichaam binnen. De klank wordt tastbaar. In ~~Submerged~~ trilt niet alleen een trommelvlies maar wordt het hele lichaam een en al oor.

Tussen de balken van de volgende zaal hangen vliegers zonder schermen. De vliegers uit Matteo Marangoni’s Quiet Before the Storm bestaan alleen uit een houten kruis omlijnd met een draad. Ze worden met motortjes aangedreven en maken cirkelende bewegingen. Van een afstand lijken ze nauwelijks geluid te maken. Maar wanneer je dichterbij komt zoeft het geluid voorbij. Door tussen de verschillende vliegers te lopen ontstaan er nieuwe ritmes en klanken. De aandrijving remt af en het hout van de vliegerconstructie begint te kraken. Op dat moment wordt duidelijk dat bij elke stap ook de houten vloer geluid maakt. De klank van de installatie vermengt zich perfect met het gebouw. De stilte ná de storm maakt je bewust van het geluid om je heen.

De klankinstallaties zijn een welkome toevoeging aan het festival. In de meeste musea wordt geluidskunst verbannen tot koptelefoons of luistercabines. Daar krijgt het geen enkele kans om te resoneren in de doodstille zalen van esthetische contemplatie. In het Kruithuis laat iii het geluid vrij in de ruimte in een prachtige tentoonstelling.

Jan Nieuwenhuis

Tags: ,

Reageer