Cafe Sonore: Palma Ars Acustica

In de  Café Sonore uitzending op zaterdagnacht 27 april hoor je o.a. Shackle, het impro duo met fluitiste Anne La Berge en Robert van Heumen op laptop.

Van 24 t/m 27 april 2013 vindt in Keulen, de jaarlijkse EBU Ars Acustica meeting plaats. Deze vergadering van de Ars Acustica afdelingen van alle Internationale publieke omroepen wordt dit keer afgesloten met de plenaire Palma Ars Acustica sessie. Deze Palma Ars Acustica is een compositie concours, voor allerlei vormen van Ars Acustica, zoals radio art, soundart, electroacoustic music, free improv, etc. Dit concours is de opvolging van het IREM (International Rostrum of Electroacoustic Music) dat in 2007 voor het laatst plaatsvond. Aan de prijs is een geldbedrag van €1000 verbonden. De Nederlandse Publieke omroep is met Cafe Sonore vertegenwoordigd in dit Internationale gremium voor avontuurlijke muziek.
Voor de Palma Ars Acustica editie 2013 zijn 18 werken afkomstig uit 10 landen ingezonden. De winnaar en 2 eervolle vermeldingen zijn pas zaterdagavond 27 april  bekend. In de Cafe Sonore uitzending die avond l hoor je die bekendmaking van de prijswinnaars nog niet, want dit programma  is eerder opgenomen, maar wel kun je alvast de 4 werken die Nederland heeft ingezonden voor de Palma Ars Acustica 2013. Dat zijn:
Zipper (improvisation for Flute and live Electronics) van Shackle (Anne La Berge – Flute & Electronics, Robert van Heumen – Laptop); Words with the Shaman van Arno Peeters en Frans Friederich; 2 Poems & 72 Sounds van Dyane Donck; A la manière de Ustvolskaya van Jos Janssen en Johanna Geels.

A la manière de Ustvolskaya – Jos Janssen en Johanna Geels.
Dit werk van de Arnhemse sonoloog Jos Janssen werd gemaakt in october 2011 en was oorspronkelijk bedoelt als de begeleiding voor een dans performance tijdens de dansweek arnhem 2011. Voor dit radiofonische gedicht, zoals Jos het zelf omschrijft, was het werk van de Russische componiste Galina Ustvolskaya de belangrijkste inspiratiebron. In de originele versie van A La Maniere de Ustvolskaya klimt een danseres een trap op terwijl ze het gedicht Heimzucht reciteert,  een deeltje is dat uit de dichtbundel Tuig van Johanna Geels. Het gedicht gaat over een meisje, dat in een kledingkast leeft en in haar fantasiewereld is zij het mooist geklede meisje van de wereld. Het materiaal voor de soundtrack bestaat verder uit gesampled Trompet geluid, Gamelan sounds en synthetische klanken gemaakt met het Midim/Vosim computer software. Op basis van de originele opnames van de performance maakte Jos een stereo remix.

2 Poems & 72 Sounds – Dyane Donck
Dyane Donck is een goede bekende van Cafe Sonore. Twee jaar geleden verzorgde zij met haarDyane Donck.jpg toen net opgerichte trio Daisy Bell (met Evelien van den Broek – stem en Richard van Kruysdijk – Electronics),  onze Art’s Birthday bijdrage. Voor de Rotterdamse organisatie WORM maakte zij wederom met Daisy bell begin vorig jaar een nieuw werk bedoelt voor uitgave op vinyl.
De twee gedichten London en A Poison Tree van William Blake vormen het uitgangspunt van de compositie. De gereciteerde tekst wordt elektronisch gemanipuleerd en bewerkt, zodat soms alleen de betekenis van de woorden vooropstaat en soms alleen de klank van die woorden.
Deze compositie van Dyane is zo zegt zij zelf een werk over geboorte, leven en dood.

Zipper – Shackle (Anne la Berge & Robert van Heumen)
Voor shackle, het improvisatie duo bestaande uit Anne La Berge  – dwarsfluit & elektronica en Robert van Heumen – laptop, is improvisatie het hoofddoel evenals het zelf bouwen en ontwikkelen van electronica,wat dit improviseren nog eens extra ondersteund en verrijkt.

Words With the Shaman – Arno Peeters & Frans Friederich
De Utrechtse geluidskunstenaar Arno Peeters is bekend van Tape TVArno Peeters.jpg, Ooit maakte hij furore in de experimentele electronic music scene als Voltage controll. In 1996 won zijn compositie Aeroson de 1e prijs voor jonge componisten tijdens het IREM. En vandaag de dag werkt hij ook veel samen met Iris Honderdos, een installatie kunstenares en ook Arno’s levenspartner.

Frans Friederich is een trompettist, pianist en componist uit Zierikzee, die al vanaf de jaren 70  mee draait in de Nederlandse alternatieve scene. Hij speelde in diverse samenstellingen en in nogal uiteenlopende stijlen als ska, funk, wave, jazz, maar ook hoempapa en fanfare. De bekendste formaties Frans Friederich.jpgwaar hij deel van uitmaakte zijn Dull Schicksal, en de formatie Trespassers W. Ook zijn verdere carrière kenmerkt zich door veelzijdigheid en een breed werkterrein: drama, film en TV, dans en performance. En dat valt te merken in zijn muzikale epos de ReCyclopedia-reeks: 26 CD’s gerangschikt op alfabet, waarop hij op een persoonlijk associatieve manier de muziekgeschiedenis van voetnoten voorziet.
Voor de radiofonische collage ‘Words of the Shaman’ gebruikte Arno Peeters een aantal trompet layers, die Frans Friederich had gebruikt op zijn album W uit de recyclopedia reeks. De W staat hierbij voor World, dus zocht Arno naar allerlei sound van over de hele wereld, zoals eigen opnames van insecten in Vietnam, Gamelan sounds en allerlei andere eigen opgenomen sounds zoals het tikken tegen een aluminium frame. De uiteindelijke story line vond Arno in de soundtrack van een film op YouTube, waarin een vrouw uit Mongolië, een sjamaan zo blijkt,  lijkt te praten met geesten.

Tags: , , , ,

One Response to “Cafe Sonore: Palma Ars Acustica”

  1. [...] hoor je wel alvast alle Nederlandse werken die voor de Palma Ars Acustica werden ingezonden. >Hier vind je daarrover alle [...]

Reageer