Café Sonore: EBU Ars Acustica Concert Season – Fred Momotenko & Frans de Waard

Fred Momotenko, Jorge Isaac en Frans de Waard zijn dinsdag 9 april live te horen in Café Sonore en Eigentijds

Op dinsdag 9 april van 21.00 – 22.00 uur, verzorgt VPRO’s  Cafe Sonore een concert vanuit de VPRO studio in Hilversum. Dit concert is live te volgen via het Radio 4 thema kanaal Eigentijds en via de Europese omroepsatelliet. Op Radio 6 zal dit te horen zijn op zaterdadag nacht 13 april in de reguliere uitzending van Café Sonore. Dit concert vindt plaats ihkv het EBU Ars Acustica Concert Season, een live concertserie over actuele experimentele muziek, verzorgt door de diverse Europese publieke omroepen.
Het concert deze avond bestaat uit twee onderdelen. Als eerste een optreden van de Russisch / Nederlandse componist Fred Momotenko. Hij presenteert een speciaal voor deze avond gemaakte versie van het werk Cloud Messenger, een compositie voor blokfluiten en live elektronica. Dit stuk, met Jorge Isaac op blokfluiten, ging vorig jaar in première in Den Bosch tijdens November Music. Het tweede onderdeel van het concert wordt verzorgd door de Nederlandse geluidskunstenaar Frans de Waard, vooral bekend van Kapotte muziek, Bequeen, Goem, Zebra en Freiband. Hij presenteert twee nieuwe werken: I’m Freezing (een stuk gemaakt met bewerkingen van zogenaamde EVP opnamen – Electronic Voice Phenomena – ook wel bekend als de stemmen van gene zijde) en Stainless Steel Extension, een werk waarin het geluid van de Indonesische gamelan centraal staat.

Luister hieronder naar de uitzending

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Playlist:
1
Titel        : Youthfull (uit Wiegelied)
Componist    : Fred Momotenko
Uitvoerenden    : Fred Momotenko
Tijdsduur    : 1’28”
Titel CD    : nvt (eigen opname componist)
Label / Nr.    : nvt / nvt

2
Titel        : Cloud Messenger (Thundamed, No sleep nor wake, Dance arround the tree, Dust against the Wind)
Componist    : Fred Momotenko
Uitvoerenden    : Fred Momotenko & Jorge Isaac
Tijdsduur    : 15’00”
Titel CD    : nvt (eigen opname VPRO 09-04’13)
Label / Nr.    : nvt / nvt

3
Titel        : Stainless Steel Extension
Componist    : Frans de Waard
Uitvoerenden    : Frans de Waard
Tijdsduur    : 12’00”
Titel CD    : nvt (eigen opname VPRO 09-04’13)
Label / Nr.    : nvt / nvt

4
Titel        : I’m Freezing
Componist    : Frans de Waard
Uitvoerenden    : Frans de Waard
Tijdsduur    : 12’00”
Titel CD    : nvt (eigen opname VPRO 09-04’13)
Label / Nr.    : nvt / nvt

Fred Momotenko
Fred Momotenko is een Nederlandse componist van Russische bodem. Na de educatie aan de Muziekuniversiteit te Moskou (slagwerk) zet hij zijn opleiding compositie in Nederland voort bij Alexander Hrisanide, Willem Jeths en Roderik de Man. Zijn werken zijn positief beoordeeld door de jury van de VSB Compositie Prijs (2002, Amsterdam), de Henriëtte Bosmans Prijs (2006, Utrecht), The Free Sounds Organisation, Linux Audio Organisation (150-Years-of-Music-Technology Composition Competition Prize 2010) en The EmuFest 2010 Prize (Rome).

Fred Momotenko gaf in november 2012 deze toelichting op Cloud Messenger:

Jorge Isaac
Jorge Isaac (Caracas, 1974) begon op zijn zesde met blokfluitlessen aan de muziekschool Sebastian Lozano in Valencia (Venezuela). In 2002 heeft hij zijn studie bij Walter van Hauwe aan het Conservatorium van Amsterdam afgesloten. Kort daarna (2006) werd hij hoofdvakdocent blokfluit aan het Conservatorium van Amsterdam, als opvolger van de blokfluiticoon Walter van Hauwe.
Isaac won prijzen op vooraanstaande muziekconcoursen zoals het Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours 2001 (inclusief de speciale prijs voor het beste gebruik van elektronica) en het Krzysztof Penderecki International Competition of Contemporary Music 2001 in Polen (solo categorie). In 2004 won Jorge Isaac de Jur Naessens Muziekprijs in Amsterdam, met zijn multimedia productie “Mensa Secunda”. In 2007 ontving hij een Honorary Award in het prestigieuze Prix Ars Electronica in Oostenrijk voor zijn werk “Marionette”.
Als solist zowel als docent heeft Isaac al ettelijke hoeken van de wereld afgereisd. Het bracht hem met succes op internationale festivals en ook een rist belangrijke samenwerkingen met o.a. ASKO Ensemble en Schoenberg Ensemble, het Nederlands Kamerorkest, het Nieuw Ensemble, de Nederlandse Opera en met artiesten als regisseur Pierre Audi, componist György Ligeti en de dirigent Reinbert de Leeuw. Isaac werkte tevens mee aan opnames voor de Duitse radiozender HR4 in Frankfurt, Teldec (Duitsland), Concertzender (NL) samplers in de VS en zijn eigen composities in samenwerking met de filmcomponist Elik Alvarez (Los Angeles). Meer dan 100 werken zijn voor hem geschreven.
Jorge Isaac houdt zich bezig met concerten, oude en nieuwe muziekprojecten, zijn pedagogische activiteiten aan het Amsterdams Conservatorium en uiteenlopende producties i.s.m. Visisonor.

Frans de Waard
Frans de Waard is een van de sleutelfiguren in de experimentele, elektronische muziek in Nederland en ver daar buiten. Hij toerde al  zo ongeveer over de hele wereld in tal van bezettingen en ook solo.

1984 – 2004
Frans De Waard maakt deel uit van de groepen Goem en Kapotte Muziek, het duo Quest (samen met Maurice van Dongen) en is lange tijd verbonden aan Staalplaat. Zijn project Freiband is geïnspireerd door het zogenaamde tape-scratching op het album Daseinsverfehlung van Asmus Tietchens. Met Freiband past hij dezelfde werkmethode digitaal toe door op zijn harddisk met zijn eigen muziek te scratchen. Het eerste album van Freiband verschijnt in 2001 op Ritornell, een sublabel van Mille Plateaux. Het tweede album Homeward bevat digitale bewerkingen van popmuziek uit eind jaren zeventig/begin jaren tachtig. Vanaf 1988 vomt De Waard samen met gitarist Freek Kinkelaar de experimentele groep Beequeen. Hij gebruikt in de periode 1996-2001 de naam Captain Black voor het maken van ongevraagde remixen. Als Shifts experimenteert De Waard sinds 1995 met gitaren. Onder de naam Wander verschijnt vanaf winter 2000 muziek die gebaseerd is op zogenaamde orgel drones. De intentie is om met Wander materiaal uit te brengen op elk denkbare formaat. Samen met Roel Meelkop vormt De Waard het remixduo Zèbra waarvan in december 2004 de 7″ single Last Night A Dj Saved My File/Leif Is Leif uitkomt.

2005
De cd Product 05, een splitalbum met Boca Raton (Martijn Tellinga), bevat een registratie van een optreden van Freiband tijdens het festival Earational 2004. Op de plaat bewerkt Freiband elf tracks van zijn studioproject Microbes. Op het label Public Eyesore verschijnt Vertonen 9, een album met bewerkingen van oud materiaal onder de naam Shifts. De 3″ cd {flying} bevat acht drastische bewerkingen van het gelijknamige nummer van de The Beatles. ‘They’re all on the quiet side’, schrijft het Britse muziekblad The Wire, ‘breathing, clicking and wheezing like small animals trapped inside a pillow’. Het Griekse label 1000+1 Tilt brengt drie nieuwe nummers uit van Goem, de eerste onder de naam Goem|FDW aangezien het om solowerk gaat. Onder de naam Freiband verzorgt De Waard een remix op de cd Magical Crystal Blah Volume 2 van John Wiese.

2006
In januari doet Beequeen samen met zangeres een van de zeldzame optredens van de groep, als voorprogramma van The Legendary Pink Dots in de Goudvishal te Arnhem. De split-10” van Kapotte Muziek en Lichtung is een collage van opnamen gemaakt tijdens een workshop in Keulen in oktober 2005. De eerste en tevens laatste cassette van Freiband is All In A Day’s Work met daarop een remix van een toegift tijdens een van de Europese optredens in maart van Idea Fire Company (samen met Scott Foust en Karla Borecky). Van de tournee komt ook het livealbum Vital uit. Leise, het derde volledige album van Freiband, bevat muziek gemaakt door De Waards dochter Elise dat door haar vader is bewerkt. Freiband doet dit jaar o.a. twee buitenlandse optredens: tijdens het Garzo Zona Festival in Litouwen (maart) en in het Griekse Xanthi (september).
Legendary Pink Dots

2007
In februari doet Frans de Waard een korte Japanse tournee met Pan Sonic, Evala en Keiichiro Shibuya met optredens in Fukuoka, Kyoto en Tokio. Tijdens enkele optredens doet ook Keiji Haino een set. De Waard speelt stukken van Goem en Freiband. De cd Vijf Profielen bevat opnamen uit de Zware Plaatwerkerij te Vlissingen, gemaakt als onderdeel van de tentoonstelling Mijn Domein [1] in oktober/november 2005. Een remix door Freiband van de Deense groep Antenne en hun versie van Nick Drake’s Black Eyed Dog verschijnt op de compilatie Cassette Culture. Van Wander (samen met Freek Kinkelaar van Beequeen) wordt in een zeer beperkte oplage van 20 exemplaren een cassette uitgeven op het label Throne Heap. Na de labels Microwave, Bake en Korm Plastics start Frans de Waard een label dat geheel gewijd is aan zijn eigen werk: Moll (My Own Little Label). De eerste drie uitgaven zijn respectievelijk een remix van Dagpauwoog (de band van Machinefabriek), Ice Field (met zes nummers oorspronkelijk opgenomen voor een compilatie van Ideal Recordings) en een heruitgave van een opname voor het label Twenty Hertz.
Machinefabriek

2008
De Waard en Meelkop nemen onder de naam Zèbra The Black And White Album op, een cd vol surrealistische, desoriënterende en grappige dancetracks. Ook verschijnt er een documentaire onder de titel ‘What You See Is What You Hear’ (door filmmaker Harrie Timmermans).

2009
Samen met Scott Faust richt hij het duo The Tobacconists op.

2010
Met Wouter Jaspers ontstaat het duo Ezdanitoff

Tags: , ,

Reageer