Muziek van Nu: Floris onderzoekt

Een hoogleraar computationele linguïstiek, tevens algoritmisch kunstenaar, vertelde mij ooit over de hooggespannen verwachtingen die werden gekoesterd van het IRCAM toen dat begin jaren 70 openging. Een instituut waarin geluid en compositie op een wetenschappelijke manier werden benaderd! Dat beloofde niet minder dan een totaal nieuwe muzikale ervaring. En de teleurstelling die volgde toen het resultaat zich beperkte tot geluidseffecten bij Explosante-Fixe, onttakelde pianoklanken bij Désintegrations, vervormde klokken en stemmen bij Mortuos Plango, Vivos Voco. Het is maar waarmee je teleurgesteld wilt zijn – er is slechtere muziek gemaakt – maar een totaal nieuwe ervaring was het niet. Dan was de opkomst van de psychedelische rock toch ingrijpender.

Zelf was hij in de jaren 60 in de underground in Eindhoven betrokken geweest bij experimenten met een nieuwe concertervaring, met licht en video en zo – en stelde naderhand ironisch vast dat ze de disco hadden helpen uitvinden.

> Floris Solleveld – verder lezen op Muziek van Nu

Reageer