Annie Gosfield

Van de New Yorkse componiste Annie Gosfield verscheen in 2004 de CD Lost Signals and Drifting Satellites. Dat is ook de titel van een stuk voor viool solo in combinatie met opgenomen geluiden van satellieten, korte golf-ontvangers en radiozenders. Annie Gosfield schreef dit stuk in 2003 in opdracht van violist George Kentros. Op dezelfde CD Lost Signals and Drifting Satellites vinden we een stuk voor cello en elektronica, waarin – zoals vaak in de composities van Gosfield – gebruik gemaakt wordt van zogenaamde extended techniques, ongebruikelijke speeltechnieken dus op de cello. Verder horen we vervormde opnamen van de cello, in combinatie met de geluiden van zaagmachines, schrootstampers en andere dergelijke grove machinerie. De titel van het stuk luidt: The Harmony of the Body-Machine. Joan Jeanrenaud is de celliste.

In het Avondconcert van Radio 4 op donderdag 10 januari 2013 (rond 22.15) zijn drie stukken van Annie Gosfield te horen:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Van de meest recente CD met werk van Annie Gosfield, Almost Truths and Open Deceptions, is hieronder het titelstuk te horen, een cello-kamerconcert, uitgevoerd door het Flux Quartet met Tony Falanga op contrabas, Blair McMillen op de piano en David Cossin op slagwerk. Het Flux Quartet bestaat uit violisten Tom Chiu en Conrad Harris, altviolist Max Mandel en cellist Felix Fan. De titel is ontleend aan de bíjna-unisono klanken die de strijkers produceren – dat zijn dan de “almost truths” en de open D-snaren waar ze op uitkomen, de “open dee-ceptions”.

Een recente andere compositie voor viool solo en electronika van Annie Gosfield, uitgevoerd door Monica Germino, opgenomen tijdens de Night of the Unexpected in Utrecht, in september 2012:

https://www.youtube.com/watch?v=Nf7ea8ksu-g

Tags:

Reageer