Cage, Hosokawa, Harvey, Gosfield

In het Avondconcert op Radio 4, op donderdag 13 december, muziek van John Cage, Toshio Hosokawa, Annie Gosfield en Jonathan Harvey. De Britse componist Harvey overleed op 4 december jongstleden. Te zijner nagedachtenis hieronder een opname van een werk van hem uit 2007, Messages. Muziek als een religieus bezweringsritueel waarvan de tekst louter bestaat uit de namen van engelen…. Daaraan voorafgaand muziek van John Cage (geïnspireerd door een Japanse Zen-tuin) en van Toshio Hosokawa (geïnspireerd door een Amerikaans gedicht). Een gepland uur met muziek van de New Yorkse componiste Annie Gosfield komt – althans in de radio-uitzending – te vervallen in verband met het overlijden van Otto Ketting.

————————————————————

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Ensemble Lucilin: Cage, Hosokawa

Het Ensemble Lucilin, voluit ook wel de “United Instruments of Lucilin” genoemd, is afkomstig uit Luxemburg. Het ensemble werd opgericht in 1999 en houdt zich uitsluitend bezig met muziek van de 20e en 21e eeuw. De twaalf musici werden op 25 oktober 2012 in het Muziekgebouw aan ‘t IJ in de Donderdagavondserie gedirigeerd door Kentaro Kawase. Op die avond werden werken gespeeld van John Cage en Toshio Hosokawa.

Uit 1982 dateert een werk van John Cage: “Ryoanji”. Ryoanji is de naam van een tempel in Kyoto. Bij die tempel hoor een zen-tuin, en die bestaat uit niets meer dan een serie van vijftien zwarte stenen op een bed van witte kiezels. Geïnspireer door die Zen-tuin maakte Cage een serie tekeningen, en die bewerkte hij weer tot een grafische partituur. De percussiepartij stelt het witte grind voor waar de zwartet stenen, de solo’s, op liggen.

De Japanse componist Toshio Hosokawa werd geboren in 1955. Het gedicht The Raven van de 19e eeuwse Amerikaanse schrijver en dichter Edgar Allan Poe, gepubliceerd in 1845 in de New York Evening Mirror, werd door Hosokawa gebruikt als de basis van een monodrama. Hosokawa put voor zijn compositie uit de muzikale en theatrale erfenis van het no-theater. The Raven (klik hier voor een recensie) wordt dan een verhaal over de ineenstorting van de moderne rationele wereld, door de confrontatie met dat vreemde dier uit een andere wereld. De mezzosopraan speelt hier de rol van de moderne vrouw van wie de rationele wereld instort, maar ze is ook een sjamaan die kan communiceren met die andere, mysterieuze, anti-rationele wereld.

————————————————————

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jonathan Harvey: Messages, Death of Light/Light of Death, Lauds

De op 4 december jongstleden overleden Jonathan Harvey groeide op in een religieus getinte omgeving; geestelijk-sprituele ervaringen zijn altijd de inspiratiebron geweest voor zijn muziek. Daarnaast, sinds de vroege jaren ‘80, de mogelijkheden van elektronica, de invloed van zijn leraar de Amerikaanse serialistische componist Milton Babbitt; en verder heeft Stockhausen een grote invloed op Harvey gehad. Maar vooral de studie van het hindoeïsme en het boeddhisme hebben een bepalende invloed gehad op het werk van Harvey. Messages uit 2007 is als een religieus bezweringsritueel. Twee ruimtelijk van elkaar gescheiden koren zorgen voor een bovenaardse sfeer, met plechtige koraalachtige passages, met neuriën en fluisteren. Hemelse bazuinen worden voorgesteld door de trombones. Messages van Jonathan Harvey werd uitgevoerd op 25 september 2010 in de Zaterdagmatinee door het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor o.l.v. James Gaffigan.

Death of Light / Light of Death werd in 1998 door Harvey gecomponeerd in opdracht van de gemeente Colmar in Frankrijk, waar in het Musée Unterlinden het Issenheimer Altaar van de laat-middeleeuwse schilder Matthias Grünewald bewonderd kan worden. De gekruisigde Jezus, Maria Magdalena, Maria de moeder van Jezus, de apostel Johannes en Johannes de Doper zijn de vijf figuren uit het schilderij die door Harvey muzikaal worden becommentarieerd. Op CD gezet door Ictus.

Harvey componeerde “Lauds”, het ochtendgebed, op een tekst van John Taylor. Uitgevoerd door de Joyful Company of Singers onder leiding van Peter Broadbent en de cellist Paul Watkins.

————————————————————

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Annie Gosfield: Lost Signals and Drifting Satellites a.o.

Van de New Yorkse componiste Annie Gosfield verscheen in 2004 de CD Lost Signals and Drifting Satellites. Dat is ook de titel van een stuk voor viool solo in combinatie met opgenomen geluiden van satellieten, korte golf-ontvangers en radiozenders. Annie Gosfield schreef dit stuk in 2003 in opdracht van violist George Kentros

Een recente andere compositie voor viool solo en electronika van Annie Gosfield, uitgevoerd door Monica Germino, opgenomen tijdens de Night of the Unexpected in Utrecht, in september 2012. Zie onderaan.

Op dezelfde CD vinden we een stuk voor cello en elektronica, waarin – zoals vaak in de composities van Gosfield – gebruik gemaakt wordt van zogenaamde extended techniques, ongebruikelijke speeltechnieken dus op de cello. Verder horen we vervormde opnamen van de cello, in combinatie met de geluiden van zaagmachines, schrootstampers en andere dergelijke grove machinerie. De titel van het stuk luidt: The Harmony of the Body-Machine. Joan Jeanrenaud is de celliste.

Van de meest recente CD met werk van Annie Gosfield, Almost Truths and Open Deceptions, is hieronder het titelstuk te horen, een cello-kamerconcert, uitgevoerd door het Flux Quartet met Tony Falanga op contrabas, Blair McMillen op de piano en David Cossin op slagwerk. Het Flux Quartet bestaat uit violisten Tom Chiu en Conrad Harris, altviolist Max Mandel en cellist Felix Fan. De titel is ontleend aan de bíjna-unisono klanken die de strijkers produceren – dat zijn dan de “almost truths” en de open D-snaren waar ze op uitkomen, de “open dee-ceptions”.

Tags: , , ,

Reageer