November Music: Horst Rickels – De Leslies

Geluidskunst richt zich voornamelijk op het luisteren en niet op zien. Voor November Music heeft geluidskunstenaar Horst Rickels het Kruithuis in Den Bosch gevuld met geluid. In totaal zijn er in zeven ruimtes zeven installaties te horen. Toch zijn de installaties niet alleen auditief wonderlijk. Zo zijn de vier grote driehoekige loopvogels met blokfluiten op hun rug – tezamen het werk Fingerzeig der Natur vormend – ook prachtig om te zien.

Samen met medegeluidskunstenaar Robert Pravda bespeelde Rickels afgelopen woensdagmiddag de installatie De Leslies in een concertsetting. Acht leslie-speakers – ronddraaiende speakers die onder andere bij hammondorgels werden toegepast – stonden opgesteld tussen het publiek. De leslies begonnen langzaamaan rond te draaien, terwijl Rickels en Pravda geluiden uit de speakers lieten komen. Het klonk alsof de deuren piepten en het hout van het gebouw kraakte. Hoorbaar kwam het Kruithuis tot leven.

Door het ronddraaien van de speakers ontstonden effecten die niet per se in de geluiden van Rickels en Pravda zaten. De geluiden zoefden ritmisch voorbij en afhankelijk van je plek in het publiek ervoer je dopplereffecten. Verbazingwekkend genoeg kon je dit zelf controleren door de kleinste kanteling van je hoofd. Daardoor verschoven nieuwe ritmes en geluiden naar de voorgrond.

Het concert kwam tot een climax door een verdichting en intensivering van het geluidsmateriaal: geen vernuftig uitgekiende harmonische cadensen maar een krautrock-achtige opeenstapeling van klanken, die uiteindelijk slonk tot het gepiep en gekraak waarmee het concert was begonnen. Met het wegsterven van het geluid kwam het Kruithuis langzaam weer tot rust.

Gezien en geschreven door Jan Nieuwenhuis; woensdag 7 november in het Kruithuis.

Tags: ,

Reageer