November Music: Cineac Sonore – Bart Spaan

Bart Spaan presenteerde tijdens Cineac Sonore op zaterdag 10 november het stuk Sur Place. Sur Place bestaat uit drie delen: I. Interior. II. Plaas. III. Turkiyem.

Spaan opent zijn introductie met het verhaal hoe hij ooit lang geleden is begonnen met geluidbewerkingen door gebruik te maken van een oude bandrecorder en een oude piano van zijn ouders.

Het station van oude bandrecorder en piano is inmiddels gepasseerd. Het stuk Sur Place, waar het vandaag om gaat, is samengesteld met computer gegenereerd geluid en buitenopnames. Het stuk is oorspronkelijk gemaakt voor een stereo set-up. Voor Cineac Sonore heeft hij een speciale bewerking gemaakt voor 8 speakers / surround. Hiervoor heeft Spaan de hulp ingeschakeld van componist Hans van Eck.

Over de titel zegt Spaan in zijn inleiding grappend: Sur Place is de enige tak van wielrennen waar geen doping wordt gebruikt. Het ’sur place’ is een exercitie die gedoemd is te mislukken.

In Sur Place staat het idee van een vaste plek centraal. Het is autobiografisch: door het gebruik van geluid opgenomen op ‘de plek’ die Spaan goed kent. (dit is heel duidelijk door het stuk heen te horen als documentair geluid.) Zo horen we o.a. joelende en claxonerende voetbalsupporters in Amsterdam West na een EK wedstrijd Turkije – Tsjechie in 2008. Deze environmental recordings noemt Spaan ‘de motor achter het stuk’.

De fieldrecordings zijn dus van persoonlijke betekenis, maar Spaan probeert een spanningsveld te creëren tussen de autobiografische elementen en het feit dat de luisteraar niet geïnformeerd is. ‘Een serieuze compositie, die door iedereen begrepen kan worden. Film zonder beeld, film voor de oren.”

Gehoord en geschreven door Robert van Altena; zaterdag 10 november in de Verkadefabriek.

Tags: , ,

Reageer