Gaudeamus Muziekweek: de interviews

Tijdens de Gaudeamus Muziekweek waren dagelijks in een live-video-webcast interviews te volgen met componisten, musici, juryleden en andere betrokkenen bij dit jaarlijkse Festival voor de nieuwste muziek van de nieuwste generatie componisten. Hieronder is een selectie uit die interviews terug te zien.

———————————————————–

Henk Heuvelmans is directeur van de Stichting Gaudeamus. Hij vertelt over de geschiedenis, opzet en doelstellingen van de Muziekweek:

———————————————————–

Manuella Blackburn is een componist van elektroakoestische muziek, die zich gespecialiseerd heeft in het creëren van akoesmatische muziek. Daarnaast heeft ze ook gecomponeerd voor instrumenten en elektronica, laptop ensemble-improvisaties en muziek voor dans. Manuella heeft gewerkt (in residence) in de studio’s van Miso Music (Lissabon, Portugal), EMS (Stockholm, Zweden), Atlantic Center for the Arts (Florida, VS), en het Kunitachi College of Music (Tokio, Japan). Ze werkt graag met een breed aanbod aan opgenomen geluidsmateriaal, van opnames uit de natuur tot gevonden geluiden uit het dagelijks leven. Deze geluiden worden dan herbewerkt in de studio om muziek, montages en muzikale panorama’s te creëren. Haar muziek is regelmatig uitgevoerd tijdens concerten, festivals, conferenties en tentoonstellingen in Argentinië, België, Brazilië, Canada, Chili, Costa Rica, Cuba, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Korea, Mexico, Portugal, Spanje, Zweden en de VS. Haar werk “Switched on” was genomineerd voor de Gaudeamus Prijs 2012.

———————————————————–

Op vrijdag 7 september 2012 werd in Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht, een concert gegeven door het Nieuw Ensemble onder leiding van Jussie Jaatinen. Een van de geprogrammeerde werken was geselecteerd voor de Gaudeamus Prijs 2012: Yiraes van de in Griekenland geboren componist Thanasis Deligiannis. Deligiannis werd geboren in 1983 in Larisa, Griekenland en hij groeide op als percussionist in een familie van traditionele musici. Tot zijn tienerjaren klonk klassieke muziek hem vreemd in de oren, ondanks zijn pogingen om contrapunt en pianospelen te leren. Maar hij had naar hij zelf zegt het geluk dat hij toegelaten werd tot een universiteit in Thessaloniki om compositie te studeren. Deze studie leidde tot een groeiende interesse in muziektheater. Op zoek naar een nieuwe omgeving voor zijn ideeën verhuisde hij naar Amsterdam, vanwaar hij kon terugkijken op zijn muzikale achtergrond. Deligiannis is werkzaam voor het Nieuw Ensemble en ook verbonden aan het Atlas Ensemble.

———————————————————–

Konstantin Heuer (1989) werd geboren in Leipzig. Sinds 2009 studeert hij compositie aan Hogeschool voor Muziek en Theater Rostock bij Prof. Peter Manfred Wolf. De belangrijkste thema’s binnen zijn muziek zijn het ontwikkelen van zijn compositietechniek, muziek schrijven met behulp daarvan, en het oprichten en leiden van het hedendaagse muziekensemble Neophon. Wat betreft die compositietechniek probeert Heuer Renaissance-regels te formuleren met betrekking tot harmonie, ritme en deels ook wiskundig schrijven. Die past hij toe op microtonale toonsystemen, waarmee de grens tussen consonant en dissonant vervaagt, zonder dat hun oude hiërarchie aangetast wordt: de zwaartekracht naar 1, de harmonie. Nadat hij bij het systematiseren van de drie eerder genoemde muzikale parameters tot enkele conclusies is gekomen die vooralsnog naar tevredenheid zijn, is hij nu vooral geïnteresseerd in het opstellen van regels voor hun samenkomst en het gebruik ervan voor esthetische en expressionistische doeleinden.
Met zijn werk “Alaska” won hij de Gaudeamus Prijs 2012. Het is gebaseerd op de gelijknamige gedichtencyclus van Gottfried Benn.

———————————————————–

Morris Kliphuis (1986) is één van de weinige jazzhoornisten ter wereld. Hij begon in de klassieke muziek op zijn achtste, maar maakte later de overstap naar jazz. Na een jaar compositie te hebben gestudeerd in Den Haag volgde hij een opleiding jazzhoorn aan het Conservatorium van Amsterdam bij Ferdinand Povel, Herman Jeurissen en Jasper Blom. In 2008 studeerde hij een semester lang aan Purchase College, New York, bij Jon Faddis en jazzhoornist John Clark. Morris won de eerste prijs en de persprijs bij het Prinses Christina Concours 2006, ontving de Keep an Eye Jazz Award 2009 voor beste solist, en bereikte de finale bij de Deloitte Jazz Award in 2009. Hij is ook actief als componist, en schreef muziek voor symfonieorkest, big band, koor, blazersensemble, strijkorkest en verscheidene kleinere ensembles. In zijn werk komt zijn achtergrond in jazz zowel als klassieke muziek naar voren. Zijn werk “Space Opera” voor strijktrio werd genomineerd voor de Gaudeamus Prijs 2012.

———————————————————–

Van de op 11 juni 1984 geboren Andrzej Kwiecinski werd een werk voor strijkorkest, Umbrae B, genomineerd voor de Gaudeamus Prijs 2012.

———————————————————–

Componist en jurylid Gaudeamus Prijs 2012 Christopher Butterfield werd geboren in Vancouver, Canada in 1952. Zijn muzikale opleiding begon hij als koorzanger in de King’s College Choir in Cambridge. In de jaren ‘70 studeerde hij compositie in Canada en de Verenigde Staten bij Rudolf Komorous en Bülent Arel. Hij woonde vijftien jaar in Toronto, waar hij in een rockband speelde, performance art projecten deed, dirigeerde en als tuinman werkte. Sinds 1992 doceert hij compositie aan de Universiteit van Victoria, aan de Canadese westkust. Op dit moment is Butterfield met een aantal zaken tegelijk bezig. Onder meer met de begeleiding van de Young Composers Meeting met orkest de ereprijs in Apeldoorn; het zingen van Erik Satie’s Socrate, en het bijwonen van de première van zijn setting van Jacques Prevert’s Contes pour enfants pas sages. De komende tijd is onder meer curator van een tentoonstelling ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van John Cage in de Art Gallery of Greater Victoria, houdt hij zich bezig met de vertaling van Théatre, door de Parijse dadaïst Georges Ribemont-Dessaignes, en probeert Madame Wu said…, een zeer, zeer lang pianotrio te voltooien.

———————————————————–

Edward Hamel studeerde in Chicago. Zijn muzikale denken is voor een deel gebaseerd op het concept ‘informatieverzadiging’: hij is altijd geïntrigeerd geweest door de ervaring van een overvloed aan ogenschijnlijk ongerelateerde stimuli. Denk aan het aanwezig zijn in een drukke kamer, luisterend naar discussies over allerlei onderwerpen gevoerd in verschillende talen, allemaal op een bepaalde snelheid en toonhoogte. Hoewel het verband van elke individuele communicatie nogal complex en overweldigend is, kan de informatie in één gebeurtenis geordend worden. Daardoor wordt de overvloed aan gesprekken in de kamer ervaren als één grote white noise. Ongeveer op die manier wil Hamel een gecontroleerde drone genereren. Hij is daarnaast geïnteressseerd in de toepassing van Gestaltpsychologie in muziekanalyse en informatietheorie. Daarnaast is hij geïnspireerd door het werk van schilders als Francis Bacon, Barnett Newman, Ad Reinhart en Jasper Johns. Countenance is met name beïnvloed door William Basinksi’s Disintegration Loop en Marcel Duchamps’ Nude Descending Stairs. In het laatstgenoemde werk zie je een neergaande beweging, opgesloten in een vorm van stilstand die Hamel zeer fascineerde.

Maxim Shalygin uit Oekraïne was een van de twee componisten die niet de Gaudeamus Prijs 2012 wonnen maar wel een Speciale Vermelding kregen. Zijn lange solostuk voor viool werd door de jury geprezen als een werk dat alle mogelijkheden van het instrument benut, op een manier die je bij een zo jonge componist nauwelijks kunt voorstellen.
Shalygin geeft als toelichting op zijn “symfonie voor viool solo” het volgende: Een spirituele zoektocht wordt altijd ondernomen op basis van een zeker geloof of vertrouwen dat er ‘iets’ is dat voorbij gaat aan de grenzen van de materiële wereld en aan de horizon — dat verder reikt dan het voor ons zichtbare bereik. Als men zich bewust wordt van dit proces, roept een innerlijke stem ons vaak op om het avontuur te zoeken en naar buiten te treden. Transcendente ervaringen en innerlijke harmonie zijn twee fasen in het menselijk bestaan. Grote kunstenaars van alle tijden hebben dit pad betreden. Maxim Shalygin (1985) wil datzelfde pad proberen te volgen.

“Fratzen” van Benjamin Scheuer werd genomineerd voor de Gaudeamus Prijs 2012. Scheuer werkt regelmatig met opmerkelijke bij-instrumenten, vocale technieken en objecten uit het dagelijks leven. Door geluiden te mixen met traditionele en hedendaagse speeltechnieken probeert hij bizarre, humoristische of verontrustende klankkleuren te ontdekken. Vaak bevatten zijn instrumentele stukken toneelopvoeringen. Daarnaast werkt hij samen met regisseurs, toneelschrijvers en artiesten uit andere gebieden. Als een van de oprichters van de liefdadigheidsorganisatie “Musicians without Borders” is hij vaak naar Ecuador geweest, waar hij vrijwilligerswerk heeft gedaan als muziekleraar en componist.
Over Fratzen zegt Scheuer zelf: “Fratzen is een stuk voor klarinet, piano en een aantal extra instrumenten die gekocht zijn bij een Chinese dumpwinkel voor elektronica. Voor de eerste uitvoering heb ik samengewerkt met een regisseur om elke verandering van instrumenten zorgvuldig te plannen. Het stuk gaat over twee spelers die proberen als elkaar te klinken en hoe dat proces mislukt. Hoewel de imitaties in de eerste en tweede sectie nog ritmisch en speels zijn, worden ze in het laatste deel van het stuk compleet gestoord.”

———————————————————–

Beavan Flanagan (1987) is een componist en muzikant uit Montréal, Canada. Hoewel hij met name hedendaagse instrumentele/elektronische muziek componeert, heeft hij door zijn gevarieerde achtergrond ook geschreven en gespeeld in allerlei andere genres, van jazz tot elektronische pop. Momenteel schrijft hij microtonale muziek en combineert hij graag verschillende toonsystemen binnen een bepaald stuk. Zo probeert hij harmonieën te creëren die enigszins afwijkend lijken. Verder maakt electropop/spaceship synthesizermuziek met zijn trio LASERMAGICLASER. Dit doet hij onder het pseudoniem Ben Livingston. Zijn bandgenoten zijn Nikläs Langsamer en Dallas Nostromo, die in de jaren ’70 in sciencefictionfilms speelde.

———————————————————–

Tags:

Reageer