Nieuwe muziek bij Operadagen Rotterdam

Komt een persbericht binnen – dat ziet er best goed uit daar in Rotjeknor. Wat gaan ze doen:

1. The Summer Cloud’s Awakening – Jonathan Harvey
Lets Radiokoor o.l.v. Kaspars Putnins | DoelenEnsemble
Carl Faia live elektronica | Miguel Ángel Gaspar spel

Jonathan Harvey (1939), een van de belangrijkste Britse componisten van nu, schreef The Summer Cloud’s Awakening, een kort maar monumentaal werk voor kamerkoor, ensemble, elektronica en slagwerk. Harvey, zelf boeddhist, liet zich inspireren door boeddhistische bronnen en door Wagners opera Tristan und Isolde, waarin eveneens boeddhistische ideeën verwerkt zijn.
za 26 mei, 20.30 (uitverkocht) en 23.00 uur, Laurenskerk, Grotekerkplein 27

2. Droommozaïek   – Kaija Saariaho, Hans Otte, Santa Ratniece
De Doelen | Lets Radiokoor o.l.v. Kaspars Putnins | Ralph van Raat piano | Sabine Wüthrich sopraan

Een vocaal evenement op locatie in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen. Van Saariaho klinkt Tag des Jahrs, haar weergaloze zetting voor tape en vocaal ensemble van vier Hölderlin-gedichten. Van Hans Otte worden delen uit Das Buch der Klänge uitgevoerd, en van Santa Ratniece: horo horo hata hata.
zo 27 mei, 14.00 en 16.00 uur, Museum Boymans van Beuningen

3. Je sens un deuxième coeur  – Kaija Saariaho
Stichting WOLF en Grand Théâtre Groningen
Pierre Audi regie | Jean Kalman vormgeving | Amin Maalouf gedichten | Milette Raats fotografie
Roswitha Bergmann sopraan | Tomoko Mukaiyama piano | Esther Apituley altviool | Eduard van Regteren Altena cello
Muziekdrama over een vrouw, die heen en weer geslingerd wordt tussen de gevoelens voor haar minnaar en haar echtgenoot. Bergmann heeft de kamermuziekwerken van Saariaho Je sens un deuxième coeur (trio) en Quatre instants (liederencyclus) zodanig gemonteerd dat ze elkaar versterken en verdiepen. Vervolgens hebben regisseur Pierre Audi – tevens artistiek leider van De Nederlandse Opera en het Holland Festival – en Bergmann de muziek getransformeerd tot intens muziektheater.
ma 28 mei, 20.15 uur, Rotterdamse Schouwburg

4. Les enfants terribles  – Philip Glass
Opéra National de Bordeaux en Bilbao Teatro Arriaga
Emmanuel Olivier muzikale leiding |  Stéphane Vérité regie |  Hervé Poeydomenge kostuums Romain Sosso beeldproductie | Chloé Briot sopraan, Guillaume Andrieux bariton, Amaya Dominguez mezzosopraan, Olivier Dumait tenor | Emmanuel Olivier, Anne-Cécile Barrère, Françoise Larrat piano

Als Paul gewond raakt tijdens een sneeuwballengevecht op school, wordt hij thuis verzorgd door zijn oudere zus Elisabeth. Langzaam maar zeker raken ze volledig geïsoleerd van de buitenwereld en krijgen ze een incestueuze relatie. Hun verstoorde wereld is er een van confrontatie, liefde, verlangen, jaloezie en uiteindelijk vernietiging. Philip Glass (1937) baseerde zijn opera op de controversiële roman van Jean Cocteau. Drie piano’s en vier zangers vertellen het verhaal van deze ‘verschrikkelijke kinderen’ in de voor Glass zo herkenbare melodieuze minimal music.
di 29 mei, 20.00 uur, nieuwe Luxor Theater

Website Operadagen Rotterdam 2012: hier!

Reageer