‘The Reclining Woman’

Vrouwelijkheid was naar mijn idee in alles in deze voorstelling aanwezig.

De Eindhovense componiste Astrid Kruisselbrink liet zich voor het componeren van The reclining woman inspireren door de beelden van Henry Moore. Haar muziek is zonder meer lyrisch te noemen, grote beweeglijke lijnen, vloeiend, altijd rond van klank ondanks het gebruik van behoorlijk dissonante samenklanken. De bezetting van het Nieuw Amsterdams Peil: piano, viool, klarinet en hoorn. De goed gecaste zangeressen: geen prima donna’s maar aardse personages. En dan hebben we het nog niet gehad over de objecten van beeldhouwer Pépé Gregoire of de thematiek in de teksten van gedichten van o.a. Garcia Lorca, Dylan Thomas, E.E. Cummings, Paul Verlaine, Hester Knibbe en Antjie Krog.

Een grote verdienste van deze voorstelling vond ik dat de muziek op geen enkele manier werd overheerst door het visuele, zij gingen hand in hand. Daarnaast werd er prachtig, zeer geconcentreerd gezongen en gemusiceerd waardoor de (gecomponeerde) stiltes buitengewoon effectief werkten.

Gezien en gehoord door Miranda Driessen op 10 november 2011 in de grote zaal van de Verkadefabriek.

Voor portret en muziek van Astrid Kruisselbrink klik door:

Astrid Kruisselbrink

Sinds haar negende jaar volgde Astrid pianolessen, zowel klassiek als jazz. In haar tienerjaren speelde ze in een wave-rock formatie als toetseniste/componiste. Toch besloot ze terug te keren tot de ´klassieke´ muziek en concentreerde zich op het componeren. In 1993 deed ze toelating tot het Rotterdams Conservatorium en werd aangenomen voor het hoofdvak compositie. In 1999 studeerde ze met een onderscheiding af bij Klaas de Vries, Peter-Jan Wagemans en René Uijlenhoet.

Na haar studie schreef ze de meeste composities in opdracht en financieel werd ze ondersteund door het Fonds Podiumkunsten te Amsterdam. Ze kreeg daardoor de kans een carrière als componist op te bouwen. Ze maakte opdrachten voor o.a. het Doelen ensemble, het Schoenberg ensemble, leden van het Bayerischen Staatsorchester, het Moscow Contemporary Music Ensemble, het Asko ensemble en Nederlands VocaalLab. De meeste van deze werken zijn uitgegeven bij Donemus.

Tijdens November Music wordt van Astrid Kruisselbrink de kameropera ‘The Reclining Woman’ uitgevoerd. Het libretto is een zoektocht naar de vrouw achter het beeld. Voortdurend bewegen we ons tussen twee werelden: droom en realiteit, de wereld van het abstracte, statische beeld en die van de levende – zingende – vrouw. Kruisselbrinks muziek is contrast- en kleurrijk, maar tegelijkertijd intens lyrisch, verfijnd en gedetailleerd.

‘The Reclining Woman’ is een productie van De Helling en wordt geregisseerd door theatermaker en choreograaf Roberto Oliván. De vormgeving is in handen van beeldhouwer Pépé Grégoire. Muzikale uitvoering: Gerrie de Vries (mezzosopraan), Marijje van Stralen (sopraan), Keren Motseri (sopraan) en ensemble Nieuw Amsterdams Peil.

Luister naar ‘Speech’ van Astrid Kruisselbrink; uitgevoerd door VocaalLAB Nederland; November Music 2007.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Klik hier voor interview met Astrid Kruisselbrink in de Verkadefabriek.

Tags: , ,

Reageer