Stravinsky/Varese/Viola

Het openings-concert door het Nieuw Ensemble in de grote zaal van de Verkadefabriek was helemaal uitverkocht. In de zaal stonden de instrumenten opgesteld, met daarboven een projectiescherm – dat overigens, om iets meer in verhouding met het ensemble te zijn, best een paar maten groter had mogen zijn wat mij betreft.

Ik zelf was vooral erg benieuwd naar ‘Deserts’ van Edgard Varese met filmbeelden van videokunstenaar Bill Viola. Het is het eerste stuk waarin Varese ‘tape’ combineert met live orkest.

Wat echt opviel – waar ik me helemaal niet van bewust was -  is dat de tape-delen en de orkest-delen geheel niet overlappen. Op de opname die ik ken, is dat veel minder duidelijk. Maar blijkbaar heeft Varese het zo bedacht.

De uitvoering – van alle composities, waaronder ‘Octet’ van Igor Stravinsky-  was zeer de moeite waard. Wat een goeie spelers en wat klinkt het gecontroleerd samen. Ik ben erg blij dat ik dit concert heb gezien!

Gezien en gehoord door Dyane Donck op 9 november 2011.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Een uitvoering van het Nederlands Wind Ensemble.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Een uitvoering van het Asko Ensemble.

Klik door voor portret Bill Viola.

Bill Viola

(geboren op 25 januari 1951)

Bill Viola is een van de ‘godfathers’ van de hedendaagse videokunst. Hij groeit op in New York, waar hij al vroeg deel uitmaakt van de Clinton Hill School TV Squad. Een bijna verdrinkingsdood ervaring (“… the most beautiful world I’ve ever seen in my life”) tijdens zijn jeugd is van grote invloed op zijn latere werk als videoartiest.

In 1973 rond Viola zijn kunststudie af aan Syracuse University. Daarna gaat hij als video technicus aan de slag in Everson Museum of Art en komt in contact en gaat werken met David Tudor.  Het Composers Inside Electronics collectief is geboren. Later, tijdens zijn werkzaamheden in andere delen van de wereld, komt Viola in contact met kunstenaars als Nam June Paik, Bruce Nauman en Vito Acconci. Zo leert hij Kira Perov, artistiek directeur van La Trobe Universtity in Melbourne, kennen. Perov en Viola trouwen en gaan een levenslange samenwerking aan, waarmee zij wereldwijd culturele uitwisselingsprojecten opzetten, vormgeven en begeleiden.

Met zijn serie ‘Buried Secrets’ vertegenwoordigt hij de Verenigde Staten tijdens de Biënnale in Venetië in 1995. Twee jaar later is er een overzichtstentoonstelling van zijn werk in Whitney Museum of American Art, die vervolgens wereldwijd in diverse musea grote getalen bezoekers trekt. In 2002 presenteert hij ‘Going Forth By Day’ een digitale ‘fresco’ cyclus gemaakt in opdracht van Guggenheim, waarna ‘The Passions’ (2003) een sleutelrol speelt binnen zijn gehele oeuvre. In ‘The Passions’ vloeien vakmanschap, devotie en emotie samen en laten de intieme collectie slow-motion beelden de toeschouwer zweven in een schemerwereld tussen schilderkunst en film.

Tijdens November Music brengt het Nieuw Ensemble o.l.v. Ed Spanjaard o.a. ‘Déserts’ van Varèse. Het kolkende, bijna apocalyptische ‘Déserts’ wordt begeleid door een magische film van Bill Viola. Een film die Viola speciaal op de klanken van Varèse’s meesterwerk heeft gecomponeerd. Een aangrijpende, mystieke film waarin de tijd lijkt stil te staan, hetgeen karakteristiek is voor Viola’s werk.

Woensdag 9 november in de Verkadefabriek. (20:30)

Tags: , , ,

Reageer