ASKO Schönberg met Jörg Widman

Klarinettist en componist Jörg Widmann wordt gezien als een van de indrukwekkendste talenten van zijn generatie. Hij wint de ene na de andere prijs en geldt als de opvolger van zijn leraren Wolfgan Rihm en Hans Werner Henze.

Is het toeval dat een avond vóór het concert met het ASKO Schönberg in de Grote Zaal van de Verkadefabriek een heel andere klarinettist, David Kweksilber, met zíjn ensemble optrad? En is het toeval dat waar Kweksilber eindigde met de deconstructie van een bekend stuk (Jacques Palinckx’ eigeinzinnige herinterpretatie van ‘My Favourite Things’), ASKO Schönberg begon met Widmann’s net zo eigenzinnige en deconstructivistische ‘Oktett’ – waarin de luisteraar voortdurend heen en weer geslingerd wordt tussen het idéé van herkenning en totale verwondering, tussen romantische pastiche en wreed verstoorde illusies.

Schuberts ‘Octet in F’ vormde een ver, maar nog steeds prachtig doorwerkend voorbeeld. De twee andere werken van Widmann waren respectievelijk weergaloos virtuoos (‘De Fantasie’) en weergaloos onconventioneel (‘Freie Stücke’) – in elk geval wat betreft de opeenvolging van bizarre klankeffecten. Meer dan welk muzikaal stijlmiddel ook ging het hierin om het zoeken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van de a-specifieke klanken van elk instrument.

Hoogtepunt van het concert was van een van de leraren van Widmann, Wolfgang Rihm. Diens ‘Male über Male 2′ klonk als de ontrafeling van een diep geheim, als het onthullen van de welhaast lugubere toverkracht van een melodie. ‘Spannend’ is een te zwakke term voor de zinderende, elektriserende lading die het werk kreeg in het samenspel tussen Widmann en het ensemble – het was adembenemend.

Gezien en gehoord door Aad van Nieuwkerk; op 12 november 2011 in de grote zaal van de Verkadefabriek.

Luister naar en lees portret Jörg Widmann door te klikken op….

Jörg Widmann

(geboren op 19 juni 1973 in Munchen)

Widmann begon op zevenjarige leeftijd met het bespelen van de klarinet. Al vrij snel na aanvang van zijn klarinetstudies dook Widmann in de compositieleer.  Zo studeerde hij compositie bij o.a. Wilfried Hiller, Heiner Goebbels en Wolfgang Rihm. Na te zijn afgestudeerd op klarinet in 1997 in München vervolgde Widmann zijn studie aan de Hogeschool voor Muziek in Karlsruhe. Sinds 2001 is hij als professor verbonden aan het Instituut voor Nieuwe Muziek aan het Muziek College in Freiburg.

Als componist, maar ook als klarinettist, heeft Widmann met grote orkesten gewerkt. Als klarinettist verwierf hij grote naam met uitvoeringen van ‘Music for Clarinets and Orchestra’ van Wolfgang Rihm (1999) en ‘Cantus’ van Aribert Reimann (2006).

Jörg Widmann’s eigen composities hebben raakvlakken met verschillende muzikale stijlen. Hij schrijft zowel voor kleine ensembles als voor groot orkest. Zijn composities zijn een symbiose van klassiek expressionisme, verankerd in de rijke Duitse muziektraditie, en klankexperimenten uit de naoorlogse avant-garde muziek.

Widmann is inmiddels een graag geziene gast in het Concertgebouw Amsterdam. Tijdens November Music concerteert Widmann met het Asko|Schönberg. Onder leiding van meesterdirigent Reinbert de Leeuw presenteert Widmann een concertprogramma, waarbij hijzelf als soloklarinettist zal aantreden. Op het programma staat recent werk van zijn leraar en inspirator Wolfgang Rihm (‘Male über Male 2’) en drie composities van Widmann zelf: ‘Oktett’, ‘Fantasie’ en ‘Freie Stücke’.

Met zijn vaste pianist Olivier Triendl speelt Widmann werk van zichzelf in de Toonzaal, waaronder zijn ‘Intermezzi’ voor piano en de ‘Fünf Bruchstücke’ voor klarinet en piano. Daarnaast nemen Widmann en Triendl een duik in het repertoire voor klarinet en piano met kamermuziekwerken van Alban Berg en Heinz Holliger.

Luister naar ‘Armonica’ van Jörg Widmann. (2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Tags: , ,

Reageer