Oestvolskaja: Grand Duet

Haar muziek vertegenwoordigt een wereld waartoe ik niet direct toegang kreeg. Ik heb dan ook lang geaarzeld voordat ik de uitnodiging om haar Grand Duet te spelen durfde aan te nemen. Zij verwacht de volledige overgave aan haar muziek. Alles is groots gedacht. Bij de meeste componisten kom je een eind met een gezonde dosis muzikaliteit en professionele bagage, bij haar is het uitgangspunt ‘genialiteit’. Een vorm van grootsheid die de beperkingen van het persoonlijke moet overschrijden en zich moet loszingen van de materie. Niet door de materie te ontkennen maar door haar te bedwingen. Zonder mededogen pakt zij de luisteraar aan met de grote thema’s van leven en dood. Ze werpt je in het diepe als geen ander, ontsnappen is niet mogelijk. Nu ik me aan haar heb uitgeleverd is het: alles of niets.

Het DoelenKwartet speelt het vijfde kwartet van haar leraar Sjostakovitsj, een groots, symfonisch opgezet stuk. Er is plaats voor een lyrische aanwezigheid van een thema van Oestvolskaja. En zo laat haar leraar een heel menselijke kant van haar aan bod komen.

Hans Woudenberg
Cellist in ASKO | Schönberg èn lid van het DoelenKwartet

Hij speelt de cellopartij in Oestvolskaja’s Grand Duet voor piano en cello, uit 1959.

Tags:

Reageer