De opdrachtcompositie op het Oscar Back: ‘In de Magmakamer’

De Nederlandse componist Reza Namawar schreef speciaal voor het Oscar Back vioolconcours een nieuwe compositie voor viool en piano: In de Magmakamer. In de eerste ronde van het concours werd het gespeeld door alle kandidaten. De NTR-prijs van € 3.500,- voor de beste vertolking van ‘In de magmakamer’ werd gewonnen door violiste Emmy Storms en pianiste Cynthia Liem.

Tijdens de finale van het 23ste Nationaal Vioolconcours Oskar Back (28 april) speelde Emmy en Cynthia nogmaals het stuk, luister hier terug naar de opname (gemaakt door de NTR):

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Luister in deze blog op het Themakanaal Radio 4 Jong Klassiek naar de hele finale van het Oscar Back concours >>>

Reza Namavar

Op veertienjarige leeftijd begon Reza met componeren. Hij had vooral plezier in twee dingen: muziek en zelf dingen verzinnen. Componeren zou voor hem een goede combinatie van beide blijken te zijn. Hij heeft lange tijd gestudeerd als pianist en als componist.  Pas op het Koninklijk Conservatorium van Den Haag besloot zich volledig te richten op zijn studie compositie. Daar studeerde hij bij Martijn Padding, Gilius van Bergeijk en Louis Andriessen.

In 2001 schreef Namavar het ensemblewerk “In principe wel” waarmee hij de Henriëtte Bosmansprijs won. Hij heeft el veel belangrijke opdrachten gekregen, onder andere van het Residentie Orkest, ASKO ensemble, Nederlands Studenten Orkest (NSO), Nederlands Blazers Ensemble, Ensemble Caméleon, de Cellosectie uit het Koninklijk Concertgebouw Orkest en Schönberg Ensemble. Namavar heeft drie soloconcerten geschreven voor Laura Sandee (piano, vaste pianiste Ensemble Insomnio), Olivier Sliepen (saxofoon, vaste saxofonist Amstel Quartet) en Susanne van Els (altviool, vaste altvioliste Schönberg Ensemble). Meer over Reza, ga naar rezanamavar.com

Tags:

Reageer