Dag vijf November Music

Vandaag tijdens de vijfde en ook laatste festivaldag vormt de Kunstmuziekroute de ultieme afsluiting van dit groots uitgevoerde festival op het gebied van de nieuwe muziek. Laagdrempelig, voor alle lagen van de bevolking, is deze route door Den Bosch. Extra meerwaarde zal de binnenkomst van Sint-Nicolaas zijn. Traditiegetrouw op de zondag. Op straat wordt gezongen en gemusiceerd, veel ruimtes in de stad zijn gevuld met muziek. Het zal een enerverende dag worden vol verwachtingen en ‘mensenmuziek’. Voor een groot deel muziek die helaas te weinig gehoord wordt op onze radio en/of televisie en op de Nederlandse podia. Maar vandaag gelukkig geen tijd voor verArming en verWildering. Vandaag in ’s Hertogenbosch is het tijd voor één groot muziekfeest.

De Kunstmuziekroute zal de opmaat zijn naar ‘Baltasar’. Met vijf zangers, vier slagwerkers, een verteller, elektronica en videoanimatie zal de Nederlands/Argentijnse componist Claudio Baroni November Music vanavond afsluiten. ‘Baltasar’ is muziektheater van de 21ste eeuw. Het verhaal gaat over een groep strijders, die een aanslag voorbereiden op een hotel. Daarbij worden ze bijgestaan door hun mascotte, een kind. Het zal een bijzondere dynamische vertelling worden, bestaande uit videobeelden, muziek en tekst, waarbij horen en zien u zullen vergaan.

Maar zover zijn we nog niet. Bij binnenkomst vanmorgen zijn we direct aangeschoven aan de piano, waarachter Daan Vandewalle met de immer uitdijende suite ‘Inner Cities’ was begonnen aan zijn reis door het innerlijke. Vijf uur lang zal hij nodig hebben om het volledige magnum opus van Alvin Curran uit te voeren. Voor sommigen onder de luisteraars een diepe vorm van meditatie om de zondag mee door te komen. Voor anderen een tijdelijk rustpunt binnen het totaalprogramma van November Music. Luister verder op dit blog naar een eerder opgenomen interview met Daan Vandewalle.

Portret: (foto vandaag gemaakt tijdens eerder opgenomen interview met Alvin Curran)

Alvin Curran (1938; Rhode Island) is de medeoprichter van Musica Elettronica Viva. Binnen dit collectief vormden electro-acoustische improvisaties de rode draad. Samen met musici als Frederic Rzewski, Steve Lacy en Richard Teitelbaum maakte Musica Elettronica Viva vooral in de periode ‘60/’70 furore. Met name de combinatie van vroege elektronica, gevonden voorwerpen en veldopnamen vormde een grensoverschrijdende ervaring voor die tijd. Curran zelf was een pionier op het gebied van buiten-locatieconcerten. In Nederland haalde hij zelfs de landelijke pers met zijn scheepstoeterconcert in de haven van Amsterdam. Maar Curran deinst er ook niet voor terug om kamermuziek voor zowel strijk- als blazersensembles te schrijven. Regelmatig geeft hij nog colleges aan universiteiten in Noord-Amerika en werkt hij aan een continue groeiend oeuvre pianostukken. Eén daarvan ‘Inner Cities’ wordt vandaag tijdens de Kunstmuziekroute uitgevoerd door de Belgische meesterpianist Daan Vandewalle. Als zondagmiddag alle delen van ‘Inner Cities’ zijn gepasseerd zijn we vijf uur verder.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Tags: ,

Reageer