Fokker Orgel, MGIJ, Gaudeamusweek

Op de slotdag van de Gaudeamus Muziekweek, zondag 12 september, was er in de BAM-Zaal in het Muziekgebouw aan ‘t IJ een concert op het Fokker-orgel, het door de Stichting Huygens-Fokker beheerde 31-toons-instrument. Jarenlang stond het bijzondere instrument in het Teylers Museum in Haarlem, maar tegenwoordig is het in gerenoveerde staat (en voorzien van midi-mogelijkheden zodat het ook met bijvoorbeeld een laptop bespeeld kan worden) te zien èn te horen in het Muziekgebouw. Een paar dagen na het concert had ik een gesprek met Sander Germanus van de Stichting Huygens-Fokker over het instrument, over het 31-toonssysteem, en over de mogelijkheden en moeilijkheden van het componeren voor dit bijzondere instrument:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Hieronder kun je een keuze horen uit de werken die tijdens het concert werden uitgevoerd.

Janco Verduin (1972) studeerde industrieel productontwerp en muziektechnologie, maar studeerde ook af als componist, bij Louis Andriessen, Martijn Padding, Gilius van Bergeijk en Richard Ayres. Hij won in Nederland en daarbuiten al verschillende prijzen met zijn composities. Voor het Fokker-orgel schreef hij Toccatissisimo & Hyperfugue.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

De Canadese componist François Gariel Madden (1985) ontwikkelt zich tot specialist op het gebied van de 31-toonsmuziek. Aanvankelijk concentreerde hij zich op werken met kwarttonen, maar sinds 2008 richt hij zich vooral op het gebruik van ET31 met instrumenten die geen gefixeerde toonhoogte hebben.Voor dit concert schreef hij een korte Fantasie.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

De Mexicaanse Nederlander Hector Bravo Benard (1975) studeerde filosofie en compositie in Canada, Parijs en Nederland. Zijn Tapestry is meer dan alleen een “tapijt” – het is een vlechtwerk van toonhoogtes dat niet zou kunnen bestaan zonder de elektronica en het Fokker-orgel.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Michiel Mensingh (1975) studeerde compositie en muziektechnologie, en liep stage bij Guus Janssen – en als je zijn “The Bad-Tempered Clavier” hoort, zou je zo zeggen… dat klinkt door!

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Reageer